PAV(P)ILLON

 

   La Comète (Espace 251 Nord)

   October 2019 - March 2020

   Liège 

 

Avec la collaboration de / with the collaboration of :

 

  • 1st cycle: Caroline Boileau, Vincent Chevillon, Patrick Deboutez, Nicolas Declerck, Maëlle Dufour, Bérénice Gillot, Laurent Jacob, Xavier Vani, Guido Yannitto (Sept., Oct.)

  • 2nd cycle: Caroline Boileau, Vincent Chevillon, Patrick Deboutez, Nicolas Declerck, Maëlle Dufour, Bérénice Gillot, Laurent Jacob, Xavier Vani, Guido Yannitto with a selection of monochrome paintings by Marc Angeli (November)
     
  • 3rd cycle: Marc Angeli, Michel Boulanger, Stéphane Gilot, Maurice Pirenne (March)


Photo : I. Held




 

Pavpillon is an architectural installation developed in parallel with research initiated during an artist residency at RAVI in summer 2019: a survey of World Fairs in Liège in 1905, 1930 and 1939. Pavpillon is part of a series of projects dedicated to knowledge-sharing heterotopias (museums, heritage institutions, libraries, universities and other research and creation communities).

 

Among the many Palaces and Pavilions examined during visits at the City and Provincial archives, the Insulite Pavilion, the contribution of a company to the Exhibition of 1930, stood out. Insulite was the first industrially-developed wood particle board. The peculiarity of this pavilion was to be built with the same material that it served to promote.

 

During the residency, the idea of ​​building a pavilion in La Comète took shape, and thus of placing the project in the context of the Vivegnis district, with a particular interest in the Art Deco traces of the existing architecture. The discovery of a cardboard factory in the neighborhood confirmed the choice to use honeycomb cardboard panels: light panels allowing the construction of a giant model within a tight work schedule. Diverted from its primary function (packaging and protection of various goods), cardboard panel facilitated the design of a construction that acted as a « support-object » designed to house a curatorial program - including objects, drawings and actions produced by RAVI artists, architects and engaged citizens.

 

Curatorial program - activation phases:

 

  • 1st cycle: Caroline Boileau, Vincent Chevillon, Patrick Deboutez, Nicolas Declerck, Maëlle Dufour, Bérénice Gillot, Laurent Jacob, Xavier Vani, Guido Yannitto

  • 2nd cycle: Caroline Boileau, Vincent Chevillon, Patrick Deboutez, Nicolas Declerck, Maëlle Dufour, Bérénice Gillot, Laurent Jacob, Xavier Vani, Guido Yannitto with a selection of monochrome paintings by Marc Angeli
     
  • 3rd cycle: Marc Angeli, Michel Boulanger, Stéphane Gilot, Maurice Pirenne

 

 

Pavpillon est une installation architecturale développée en parallèle à la recherche initiée lors de la résidence de l’artiste aux RAVI en été 2019 : une enquête sur les expositions internationales de Liège de 1905, 1930 et 1939. Cet intérêt s’inscrit dans un ensemble de projets dédiés aux hétérotopies de partage du savoir (institutions muséales, patrimoniales, bibliothèques, universités et autres microsociétés de recherche et de création).

 

Parmi les nombreux Palais et Pavillons répertoriés lors de mes visites dans les archives de la Ville et de la Province, j’ai particulièrement remarqué le pavillon de l’insulite, la contribution d’une entreprise à l’Exposition de 1930. L’insulite est le nom des premiers panneaux d’aggloméré de fibres de bois développés industriellement. La particularité de ce pavillon est d’être construit avec le matériau même qu’il sert à promouvoir.

 

En cours de résidence, se dessine alors l’idée de construire un pavillon à La Comète, et d’ainsi inscrire le projet dans le contexte du quartier, avec un intérêt particulier porté aux traces Art déco du bâtit. La découverte d’une cartonnerie dans le quartier Vivegnis confirme le choix d’utiliser des panneaux alvéolaires de carton : des panneaux légers permettant de construire une maquette géante à l’intérieur d’un calendrier de travail serré. Détourné de sa fonction première (emballage et protection de biens divers), le carton permet de concevoir une construction qui agit comme objet-support : une sculpture conçue pour permettre un programme d’activations – en débutant par l’accueil d’objets, de dessins et d’actions réalisés par les artistes présent aux RAVI, ainsi que de quelques personnes rencontrées dans le quartier.

 

Il s’agit de la quatrième collaboration avec Espace 251 Nord : Ici et maintenant (Tour & Taxis, 2001), Foire d’empoigne (Espace 251 Nord, 2003) et 3 frontières (vidéo, Eurégio, 2006)

 


Carton du 3e cycle :